Om ni tillför en miljon, hur mycket mer kommer ni att sälja tack vare den? Det var en central fråga i webbinariet förra veckan. Temat var kontroll över tillväxt och vad VD och ledning kan göra för att öka förutsägbarheten i intäkterna.
Här är ”recap” av några utvalda delar från webbinariet.
3 sätt att få kontroll över tillväxt
För att göra en väldigt kortfattad summering, här är tre tips för att få mer kontroll över intäktssidan av tillväxt.
- Ta reda på viktiga nyckeltal. Om du vet vad ni tjänar på en kund, år 1 och över kundens livslängd, så vet du också hur mycket ni kan lägga på att skaffa en kund, lönsamt. Du kan bygga en tillväxtapparat där du vet att du får ur X kronor om du stoppar in Y kr.
- Se till att helheten hänger ihop. Det är många delar som samverkar för att intäktssidan ska fungera. Nyckeln är att få dem att hänga ihop. Mer om det nedan.
- Se till att du som ledare är tillräckligt insatt i hur era intäktsflöden ser ut. Dels för att förstå var eventuella gap och förbättringsmöjligheter finns. Dels för att proaktivt kunna designa hur ni ska attrahera, utveckla och behålla kunder.
Förståelse för helheten – 10 delar
I samarbete med Patrik Nordkvist på Försäljningschefen har vi tagit fram nedanstående modell med 10 delar. Den visar vad du behöver ha för att få en mer förutsägbar försäljning och tillväxt.
Modellen innehåller inte egentligen några nya delar men den sammanfattar samtidigt det vi ser att alla behöver adressera.
I botten finns fundamenta som strategi, erbjudande och målgrupp. Dessa brukar vara svårare att ändra. I toppen finns saker som är enklare att agera på snabbt.
Utgå från process för att få ihop helheten
Det viktigaste för att få kontroll är att ta greppet över hur delarna hänger ihop. Detta sker bäst genom att utgå från PROCESS – och då menar vi inte process som ett dokument utan det flöde ni arbetar efter och det som faktiskt sker i verkligheten.
Processerna, eller intäktsflödena som vi brukar säga, är det som binder ihop alla delarna. Kompetens, system, information, kundinsikt är egentligen bara sådant som stödjer processerna.
Exempel: webbinarieflöde
I webbinariet gick vi igenom hur ett intäktsflöde för ett webbinarium kan se ut. Att hålla webbinarier blir allt vanligare för att försöka ta intressenter hela vägen från första kontakt genom dialog till affär.
Hur kopplar det till kontroll?
Jo, om du vet konverteringen i flödets olika steg (t.e.x hur många deltagare ni behöver för att stänga ett visst antal affärer) och hur mycket en ny kund är värd så vet du hur mycket en lead till flödet får kosta.
Följaktligen kan ni välja att betala för att synas och således skala genom att köpa trafik.
Vi får ofta frågan om trafikkällor. Var ska vi synas för att få folk till vårt webbinarium? I den här bloggposten listar vi 20 olika möjliga trafikkällor.
Erbjudande: Tillväxtanalys Scanning
Ett bra sätt att få ökad kontroll över tillväxt är att kartlägga nuläget.
Vi har tagit fram en scanning som snabbt ger en bild av hur ni ligger till vad gäller att förutsägbart kunna generera intäkter.
Genom att analysera det ni faktiskt gör, era befintliga intäktsflöden, utifrån de 10 delarna i modellen ovan så får du en översikt.
Vad fungerar? Var är det stopp i fabriken? Var finns förbättringspotential.
På bara 1,5 timme får du svart på vitt vilka gap som finns och det blir enklare att se var ni kan börja göra insatser.
Just nu har vi ett erbjudande på denna Scanning med plats för 10 företag som vill göra analysen innan 30/9. Bokning behöver ske innan 30/6.