Ett bra sätt att skapa artiklar, bloggposter och andra former av content är att utgå från research. Genom research kan du spara tid och öka effekten från din content marketing. Här är varför, tips på researchkällor och vad du kan ha dem till.
För många som skriver är det självklart att börja med att Googla det ämne man tänkt skriva om. Men det är långt ifrån alla som gör så. Dessutom finns det flera nyttor med research som inte alltid är självklara.
Fyra anledningar att göra research
Det finns flera anledningar till att börja skrivprocessen med research. Här är några:
- En anledning är givetvis kunskap och fakta-inhämtning. Du får fakta så att du inte behöver tänka ut allt själv.
- En annan anledning är att du får stoff att utgå från så att du slipper skriva från ett blankt papper. Ett ”produktions-hack” är att hitta en bra utländsk artikel på ämnet du vill skriva om, översätta den och sedan ta bort, lägga till eller skriva om så att den ”blir din”.
- Research kan också hjälpa dig att förstå vad som är intressant för din målgrupp. Det är ett bra sätt att få idéer för nytt content och för att öka relevansen i det du tar fram.
- Sist men inte minst så kan research hjälpa dig att synas mer. Genom att researcha sökvolymer och skriva content på nyckelord/nyckelordsfraser som många söker på (och SEO:a bloggposterna) så ökar du chansen att ranka högt på Google.
Kontentan är att du kan ta fram mer relevant content snabbare och som får mer synlighet. Din contentproduktion blir effektivare och du får ut mer från din contentbudget.
Research-källor
Här nedan är ett antal researchkällor som kan användas för alla typer av artiklar och bloggposter samt för andra format som exempelvis audio och video.
1. Google
Google är den givna researchkällan för att söka fakta. Dessutom kan du få uppslag på andra fraser som folk söker på som relaterar till ämnet, dels direkt när du skriver in ett sökord samt i form av förslag längst ner på sidan.
2. Youtube kommentarer
Youtube är bra att söka på för att förstå vad folk letar efter. Kolla bland kommentarerna på populära videos. Där kan du hitta mängder med stoff och insikter om din målgrupp!
3. Quora
Quora är en frågesajt med frågor och svar på en mängd områden.
4. Amazon.com
På Amazon kan du söka på böcker i ämnet du letar efter. Läs under reviews för att få ledtrådar kring vad folk letar efter och vad de tycker är bra och dåligt. På så sätt kan du bakvägen lista ut deras problem och frustrationer samt vad deras drömläge är.
5. Ubersuggest
På Ubersuggest kan du få gratis access till Googles sökord samt contentidér för olika keywords.
Exempel: I research på temat CV sökte jag på det engelska ordet resumé och såg att folk söker minst lika mycket eller mer på ”cover letter”. Så, jag sökte på cover letter och fick en hel del bra uppslag för bloggposter där jag kan ”stjäla” idéer för innehåll och struktur som jag gör om till mitt eget.
6. Buzzsumo
Buzzsumo är en sajt där du kan hitta vilka poster som delas mest inom olika ämnen. Den är visserligen lite begränsad då det finns ett max för antalet gratis sökningar. Däremot finns den som betalversion för den som vill ha full tillgång.
7. Google Trends
Google Trends är Googles tjänst som visar trender för olika nyckelord. Den kan du använda för att:
- Se vilka topics som trendar i Sverige
- Förstå trenden för ett visst nyckelord över tid
- Hitta andra sökord eller termer
8. Wincher
På Wincher kan du hitta sökvolymen för nyckelord samt din position, det vill säga hur väl du rankar för det ordet.
9. Yoast
Yoast är inte en research-källa men den får stå med på den här listan eftersom den är ett bra verktyg för den som vill göra artiklar som hittas vid sök. Det är ett SEO plug-in till WordPress. Den hjälper dig att SEO-anpassa dina artiklar genom att komma med förslag på ändringar.
Så här gör du research för content marketing
Det är bra att göra research i två steg
Steg 1: Hitta de viktigaste utmaningarna eller frågorna
Starta med breda, generella söktermer som handlar om utmaningar eller frågor kring ett visst område, eller samlingsposter.
Exempel från fallet med CV eller resumé;
- The ultimate resume blog post
- Top challenges writing resumes
- How to write a resume
- How to write the perfect resume
- Mistakes writing resumes
Kanske upptäcker du att folk gärna vill ha ”templates for resumés”
Steg 2: Gör research på specifika frågor inom ämnet
När du hittar en specifik utmaning i någon källa, researcha den utmaningen eller frågan separat så att du får mer detaljer kring det specifika ämnet.
Från exemplet ovan:
- Sök på ”Best templates for resumés”
Researcha inte ihjäl dig!
Sammanfattningsvis kan research bidra till ökad effektivitet i produktionen av content. Men det är samtidigt viktigt att inte fastna i ”the rabbit hole” och researcha ihjäl sig, eftersom det snarare ger motsatt effekt.
Sträva istället efter att hitta mönster och stora frågor och zooma ut när du researchat lite.
Detta sagt är källorna ovan en bruttolista och inspiration till källor du kan testa.
Lycka till med din research och contentskrivande!