Många tjänstesäljande B2B-företag gör idag content som en del av sin marknadsföring och försäljning. Men många upplever att contentprocessen tar väldigt mycket tid. Här är ett exempel på hur du kan använda video och AI för att få fram bättre content snabbare.
Att få fram content kan vara en mödosam process oavsett om du skriver själv eller behöver få andra att producera. Ofta behöver du någon form av expertinput men det kan vara svårt att få tillgång till konsulterna och säljarna.
Därför finns det mycket att vinna på att effektivisera contentproduktionen, oavsett om det är i form av text, audio eller video.
Video först
Vanliga sätt att få fram content är att skriva en bloggpost eller att synopsa en bloggpost som någon annan skriver eller att intervjua en expert och sedan göra ut intervjun i text.
Ett alternativ är att spela in video först och låta era experter prata om sitt område.
För personer som är vana att berätta brukar det vara relativt enkelt att spela in video. Säljare, experter och personer som är vana att utbilda kan ofta prata fritt kring en huvudidé. För dem räcker det ofta med ett semi-skriptat manus.
Kan ni bara få personerna att känna sig trygga framför kameran så kan ni få fram mycket video utan att behöva göra ett omfattande förarbete. Ni kan också nyttja studiotiden effektivt genom att spela in ett antal filmer på en och samma gång.
Sedan kan videon användas som en video, eller som underlag för att få fram olika typer av annat content.
AI för att få fram text snabbt
Det börjar dyka upp en hel del AI-tjänster som kan bistå i textproduktion. Dessa tjänster har, i vår erfarenhet, fortfarande en hel del att önska men de kan vara till god hjälp i vissa fall.
Här är två exempel:
- Undertexter till video så att du slipper ha personer som sitter och skriver dessa manuellt vilket blir dyrt och tar tid.
- Transkribering av video så att du får ut textmassa som du kan ge som underlag till en skribent.
Tjänsterna är väldigt enkla att använda. Du laddar helt enkelt upp en video och kan få ut en fil med undertexter eller en fil med en transkribering.
Från video till andra format
Även om du inte använder videon ni spelade in så har videon fångat input från experten. Det stoffet är tillräckligt underlag för att någon annan ska kunna ta fram olika typer av innehåll; en längre artikel, kortare bloggposter, inlägg för sociala medier, citat och så vidare.
Sammanfattningsvis
Mitt tips, speciellt om ni vill komma igång med video, är att fundera på om video också kan vara ett sätt för er att förlösa content.
Genom att spela in video först och sedan transkribera innehållet så får ni underlag som ni kan ge till dem som skriver. Ni får bort flaskhalsen att experterna måste skriva själva eller bli intervjuade. Ni kan således förlösa företagets samlade expertis på ett effektivt sätt.