Kunskapsföretag har länge strävat efter att paketera sina tjänster för att öka både lönsamhet och skalbarhet. Covid har accelererat denna utveckling så att det som tidigare var en strävan blivit nästintill ett krav i en allt mer digital marknad. Den här bloggposten beskriver erbjudanden som vi håller på att ta fram. Men den ger också tips för dig som vill skala din verksamhet och maximera värdet av er kunskap.
Vi på Certus Growth har från start valt att bygga en affärsmodell som inte bygger på kronor-per-timme. Bland annat för att kunna hjälpa så många som möjligt så mycket som möjligt.
Du som följt oss ett tag vet redan att vi är ”nördar” vad gäller systematik och metodik. Just nu driver vi tre nya initiativ där vi paketerar tjänster på olika sätt.
Kolla in tjänsterna nedan. Även om de inte är något för dig så kan förhoppningsvis ”tänket bakom” ge idéer och inspiration för hur ni kan paketera era tjänster och skala er verksamhet.
Följ gärna vår YouTube-kanal så får du tips om hur ni kan arbeta smartare för att sälja mer.
Från “done-for-you” till “done-with-you”
De senaste åren har vi hjälpt närmare 100 kunder att få till digital marknadsföring och försäljning i praktiken. I dessa uppdrag har vi jobbat nära kunden på insidan och gjort stor del av jobbet.
Vi kommer dock att avveckla denna modell och istället paketera våra tjänster på andra sätt, något som också andra med liknande verksamhet kan göra för att få mer skalbarhet i sin leverans.
Övergripande finns det tre sätt att leverera tjänster:
- ”Done-for-you”: en vanlig modell där byrå eller leverantör går in och bygger upp och kör en process
- ”Do-it-yourself”: ni utbildar eller tillhandhåller digitala kurser och kunden gör arbetet själv
- ”Done-with-you”: hybrid av de två ovanstående
Vi bygger nu ett ”done-with-you-program” för VD (med team) som vill bygga skalbara säljflöden. Det kombinerar fördelarna av skräddarsydd leverans (typiskt för DFY) med metoder som kan återanvändas av många (typiskt för DIY).
Programmet är grundat på metoder som vi prövat ut i DFY-uppdragen som mynnat ut i ett antal exakta steg en organisation behöver ta för att få till skalbara säljflöden. Det mesta sker i grupp men vissa moment sker som individuella workshops. Kunderna gör mycket själva men får hjälp i kritiska moment så att de inte fastnar.
Standardisering av content
Ett annat initiativ är att vi utforskar nya sätt att standardisera content för att få till en högre produktionseffektivitet.
Specifikt har vi den senaste tiden djupdykt i video eftersom det kan vara ett snabbare sätt för företag med experter att få ut sin kunskap. Dels som video, som blir allt mer aktuellt även i Sverige, dels som ett sätt att effektivt få fram text-content.
Vi har ett bakom-kulisserna-initiativ som riktar sig till dig som vill förstå hur video kan passa in i säljprocessen och vad du behöver veta för att bli en bra beställare.
Tillsammans med vår samarbetspartner Jorge Mix på Himlafoto tar vi också fram olika format för video i syfte att kunna erbjuda kostnadseffektiva videopaket.
Att organisera ett modernt kunskapsföretag
Ända sedan vi startade Certus Growth har vi strävat efter att bygga något annat än en kronor-per-timme-modell.
Vi pilotar nu hur man bäst kan organisera ett modernt kunskapsföretag och maximera intäkterna från kunskap. Detta inkluderar digital leadsgenerering och försäljning, en modern contentfabrik och skalbar leverans där vi förpackar kunskap i metoder. Här ser vi stor potential för kunskapsföretag (som till exempel IT-företag och konsultbolag) att komma ifrån personberoendet och istället omvandla den kunskap som finns i organisationen till att föda såväl marknadsföring som försäljning och metodik.
Vårt Done-With-You-program är ett steg i denna riktning. Läs mer om detta program här: Kickstarta ett skalbart säljflöde