Genom att automatisera kan din organisation slippa tråkiga, repetitiva uppgifter. Ni kan öka effektiviteten, få mer gjort och nå bättre resultat. Projekt för att automatisera sin marknadsföring och försäljning har blivit vanliga på senare år. Men det är inte säkert att du uppnår det du vill med automatiseringen. Här är en anledning till varför och hur du kan göra istället.
”Tänk att få säljaktiviteter automatiskt registrerade i CRM-systemet, att kunna kommunicera med alla relationer automatiskt och att få leads på löpande band….
Automatisering är en dröm för många och det är en dröm som kan bli sann. Numera finns många sätt att automatisera sälj- och marknadsarbetet.
Men det finns också mängder av exempel på misslyckade Marketing Automation- och CRM-initiativ.
Vanligt misstag att automatisera för tidigt
Många utgår från ett system för att nå ökad effektivitet i sin försäljning och marknadsföring. Eller tar in en marknadschef som får i uppdrag att organisera ett nytt sätt att arbeta på en avdelning som gör mycket men får blygsamma resultat.
I båda fallen finns en stor risk att man hoppar över viktiga steg för att automatiseringen ska få önskad effekt.
Ett vanligt misstag är att automatisera för tidigt och inte prova ut de nya arbetssätten innan man automatiserar dem.
5 steg mot automatisering
Det allra första du behöver göra för att lyckas med automatisering är att designa den process du vill automatisera. Vilken säljmodell ska ni ha? Hur ska sälj och marknad samverka? Vilka arbetssätt passar er?
Här kan du läsa mer om olika säljprocesser för B2B-företag.
Därefter är denna modell i fem steg ett bra recept för hur du sätter och automatiserar rutiner i din verksamhet.
1. Ta bort
Det första steget är att ta bort onödiga steg och moment.
Till exempel: Besluta att ni inte ska använda Twitter, Facebook eller Instagram. Besluta att ni inte ska köra lead scoring i ert MA-system.
2. Förenkla
Det andra steget är att förenkla
Till exempel: Förenkla er contentproduktion genom att använda andras bloggposter som ni skriver en svensk version av eller genom att lista 20 kundfrågor och svara på dem en efter en.
3. Systematisera
Tredje steget är att arbeta systematiskt och göra rutinerna till standard.
Till exempel: Fastställ rutiner som att posta en bloggpost varje fredag, att varje säljare hittar tre inlägg per dag på LinkedIn som han eller hon delar i sitt nätverk, eller att ni skickar ett välkomstmail varje gång ni får en ny kund.
4. Automatisera
Först som fjärde steg kommer automatisering – av det som nu sker systematiskt.
Till exempel: Skicka nyhetsbrev automatiskt varje fredag triggat av att en ny artikel publiceras på bloggen eller använd ett verktyg som postar på LinkedIn utifrån ett schema.
5. Delegera
Det slutliga steget för maximal effektivitet är delegering. När du vet vad som ska ske och hur det ska ske systematiskt kan du bestämma vem som ska göra vad och dela ut ansvar. Med de fyra första stegen i ryggen har du ett helt annat läge att lyckas med delegering.
Till exempel: Använd mötesbokare för att boka möten, delegera ansvaret för mailkommunikation och sociala medier till John, ge Maria ansvaret för contentplanering och produktion.
Att göra dessa fem steg i denna ordning är receptet att lyckas med automatisering.
Lycka till!