system

System löser ”inga” problem

Har du någonsin köpt ett system i förhoppningen att det skulle bli en efterlängtad avlastare eller intäktsbringare? Bränt tid och pengar och efter en period begravt hela projektet?

CRM-system är ett klassiskt exempel. Efter en stor investering så brukar det ta ett halvår eller mer att skruva in. De inblandade tappar intresset för vad som initialt kändes som en lovande lösning. Och i värsta fall kommer säljarna aldrig igång.

En forskningsrapport jag läste visade att 50% av alla CRM-införanden i Europa har negativ eller noll return-on-investment…

LÄS MER

På VDs önskelista; fokus och klarhet – hur du säljer mer genom att göra mindre

Tidsbrist, eller snarare ”overwhelm” och känslan av att inte hinna bottna saker är entreprenörens, ägarens och VDs största hinder just nu. Och detsamma gäller det team inom framför allt marknad som rapporterar till VD. Detta enligt en undersökning under hösten där vi fört dialoger med åtskilliga VDs. Här är de största utmaningarna och en reflektion om vad lösningen kan vara.

LÄS MER

Betalmodeller för tjänster

Konsten att ta betalt – 6 betalmodeller för tjänster

I våras höll David en föreläsning för ett 50-tal Akaviamedlemmar (f.d. Civilekonomerna) och tillika egenföretagare. Temat var ”konsten att ta betalt”. I den här bloggposten tar vi upp varför kronor-per-timme-modellen ofta orsakar problem för tjänsteföretag. Vi listar också alternativa betalmodeller för tjänster. Sex olika sätt att paketera och ta betalt som kan vara aktuella för såväl egenföretagare som mer etablerade bolag.

LÄS MER

Marketing Funnel

VD införde Marketing Funnel och ökade försäljningen med 25% på 6 månader

Att automatisera marknads- och säljarbetet kan vara bra av många skäl. Men det är inte självklart att det lyckas. En framgångsfaktor är systematik, till exempel i form av en Marketing Funnel. När Centsoft införde en sådan så ökade de sin försäljning med 25% på 6 månader. I den här artikeln får du veta hur en Marketing Funnel bidrar till högre omsättning.

LÄS MER

e-post

Varför e-post är VDs tillväxtkanal

”Det är ändå ingen som läser e-post”. ”Mailen hamnar i spamfilter”. ”Jag vill själv inte ha e-post”. Många vi träffar ifrågasätter användningen av e-post och det är sant att det finns en informationströtthet. Men det är också sant att e-post är en nödvändighet – av flera skäl. E-post fyller nämligen olika funktioner, vilket inte alla tänker på.

LÄS MER

webbinarium som ger försäljning

Så här skapar du ett webbinarium som ger försäljning

Antalet webbinarier har ökat under det senaste året. Men bidrar ett webbinarium till ökad försäljning? Vi har från insidan sett både utmaningar och fallgropar med webbinarier men också väldigt lyckade exempel på hur webbinarier ökar försäljningen. Vår erfarenhet är att det finns ett antal saker du behöver ha på plats för att skapa ett webbinarium som ger försäljning.

LÄS MER

e-postmarknadsföring

E-postmarknadsföring är fortfarande det som fungerar bäst

Många vi träffar ifrågasätter användningen av e-post i marknadsföring. ”Kommunicerar inte folk på andra sätt numera, via chatt, sociala medier och sånt?” Här är anledningar till att e-post fortfarande är den hetaste digitala kanaler. Och hur e-postmarknadsföring kan effektivisera marknads- och säljarbetet.

LÄS MER

paketera tjänster

Paketera skalbara tjänster för ditt kunskapsföretag

Kunskapsföretag har länge strävat efter att paketera sina tjänster för att öka både lönsamhet och skalbarhet. Covid har accelererat denna utveckling så att det som tidigare var en strävan blivit nästintill ett krav i en allt mer digital marknad. Den här bloggposten beskriver erbjudanden som vi håller på att ta fram. Men den ger också tips för dig som vill skala din verksamhet och maximera värdet av er kunskap.

LÄS MER