Ett av de bästa sätten just nu för att skapa nya relationer och öka försäljningen är att köra webbinarier. I den här artiklen får du ta del av varför. Vi delar också med oss av en checklista vi använder själva och hos våra kunder.
Tre skäl till att köra webbinarier
Ett webbinarium är bra av flera skäl:
1. Ni genererar digitala leads
Ifall du har riggat en relationsinriktad ”kommunikationscentral” (epost som knyter kontakt genom epostformulär av olika slag) så är webbinarier ett av de enklaste sätten att öka antalet relationer på er maillista.
2. Ni effektiviserar er contentproduktion
Webbinarier är ett bra sätt att ”förlösa content”. Genom att experter utifrån en inramning fritt kan utveckla sitt område kan ni förlösa kunskapsbaserat content som kan versioneras och användas i flera kanaler.
3. Ni skapar nya relationer och stärker befintliga
Webbinarium är ett effektivt format för dialog och kommunikation. Genom att åhörarna får ställa frågor och engageras i dialog bygger ni förtroende och ger värde som visar vad ni kan.
Så ett tips till dig som vill hitta fler källor för att skapa nya kontakter – kör webbinarier!
Olika syften med ett webbinarium
Vi har själva kört långt över 50 webbinarier de senaste åren – själva, med partners och med kunder. Syftet med ett webbinarium kan variera:
- Ibland kör vi webbinarier för att knyta nya kontakter och dela med oss av kunskap. Till exempel har vi kört webbinarier med titlar som Den nya Säljmodellen, 7 effektiva videoformat etc.
- Ibland kör vi exklusiva webbinarier för en utvald skara följare eller kunder. Till exempel har vi visat inside information kring hur vi byggde upp Certus och skaffade 30 kunder helt genom en digital lansering av tjänsten Digital Bootcamp.
- Och ibland kör vi webbinarier för att presentera erbjudanden och sälja, till exempel ett webbinarium tillsammans med Patrik Nordqvist som introducerar Social Selling och erbjuder en Social Selling utbildning.
Vi hjälper regelbundet kunder att skapa webbinarier med tillhörande ”marketing funnels” dvs automatiserad kommunikation före och efter webbinariet. Så kallad Marketing Automation.
Denna kombination ger ökad konvertering och kan också bidra till ett mätbart förutsägbart flöde där du vet exakt hur mycket försäljning som dessa flöden ger. Och till vilken ROI.
Checklista för webbinarier
Varje gång vi kör webbinarier följer vi flera checklistor och en outline som vi utvecklat och förbättrat efter varje tillfälle.
Vi gillar checklistor. De ger goda vanor. Systematiska vanor går att effektivisera. Och leder till allt bättre resultat.
Här är vår nuvarande outline för webbinarier. Det är en checklista vi använder varje gång för att inte glömma något innehållsmässigt (även om vi inte tar med allt varje gång). Som standard är webbinarierna en timme långa och fördelar sig enligt följande:
10 minuter
1. Hälsa välkommen
2. Fråga alla om de ser och hör – få svar i chatten
3. Intresseväckare
4. Ämne och agenda
5. Mål med webbinariet – vad ska åhörarna få med sig
6. Presentation om oss – kort
7. Praktisk information
8. Poll (eventuellt)
35 – 45 minuter
9. Huvudinnehåll (presentation om ämnet)
5 – 15 minuter
10. Avslutande frågor och summering
11. Erbjudande (eventuellt)
12. Final (citat eller avslutande tips)
13. Tack och lycka till!
En stegvis plan från A till B för att skapa förutsägbar försäljning
Webbinarier är en av flera källor till leads och relationer. Men även om detta är en viktig och kraftfull kanal så är det viktigt att förstå att kanaler till relationer och kunder enbart är en av flera viktiga byggstenar för att bygga upp ett systematiskt nykunds- och försäljningsflöde.
Vi har de senaste sex åren utvecklat en metod med 9 steg för hur ägare, VD och ledningsgrupp kan skapa förutsägbar försäljning som ger ökad tillväxt och lönsamhet.
En stegvis plan från A till B som tar dig från frustration, ”hope marketing” till en förutsägbar säljmaskin, där kunderna kommer till er och ni slipper jaga.
Du kommer inom kort att få höra mer om denna metod. Vi håller just nu på att paketera och beskriva den så att du och andra kan dra nytta av våra lärdomar.
Så håll utkik efter den.