Certus ”Unedited” – 30-Day-Content-Challenge

Certus ”Unedited” – The 30-Day-Content-Challenge

Här kommer inom kort rapportering ”Behind the Scenes” för mitt experiment ”The 30-Day-Content-Challenge”

2016-05-24: Dag 0 – Förberedelser och ”lansering

Jag fick idén om denna ”utmaning” för några dagar sedan. En svårighet för alla mindre bolag, konsulter, experter eller personer som är nybörjare med digital försäljning och kommunikation är att ”hinna med”. Egentligen finns det enligt min mening tre huvudorsaker till att du som är nybörjare inte ”får till det”:

  1. Kan inte
  2. Hinner inte
  3. Vågar inte

Den första punkten handlar om kunskap och färdigheter. Det finns enkla sätt att göra digital marknadsföring som är lätta när man kan dem. Men omöjliga om man inte gjort det förut. Man blir inte en världsberömd författare bara för att man har ”word”. Och samtidigt går det att lära sig tillräckligt för att lyckas uppnå det du vill med kommunikation till kunder och personer du vill ha kontakt med. Poängen är att det krävs träning.

Den andra punkten är delvis ett resultat av den första. Om man inte har vanor och kan utföra digital kommunikation enkelt så tar det för lång tid. Detta kombinerat med att man inte satt upp sin verksamhet så att ”det får ta tid” att ta kontakt eller synas gör att man helt enkelt inte hinner.

Den tredje punkten säger jag inte för att vara elak. Det är människans natur att lägga hög vikt vid ”vad andra tycker”. Det är genetiskt viktigt för oss att vara accepterad av gruppen och därför har vi ett naturligt självförsvar mot att göra sociala ”misstag”. Att blogga, twittra eller vara på LinkedIn utgör en viss ”social risk”. I alla fall före du testat och upptäckt hur det funkar.

Trots att vi på Certus bemästrat många arbetssätt lider vi ändå till viss del av alla tre.

Därav mitt experiment som en egen utmaning att pusha gränserna lite….

Under dag 0 då jag gjort följande:

  • En enkel ”design” och skiss på själva experimentet
  • Skapat en bild till bloggen med hjälp av verktyget Canva
  • Postat första bloggposten ”Dag 0” i wordpress (första gången jag gör detta själv…vanligvis gör Lotta detta)
  • Lagt in länken till bloggposten i Buffer för spridning till LinkedIn, Facebook, Google, Twitter
  • Spelat in en video med kommentarer till ovanstående.
  • Lagt upp videon på youtube…

Här är videon Dag 0:

2016-05-25: Dag 1 – De tre transaktionsmodellerna

Idag har jag spelat in tre videos.

  1. En generellt presentationsvideo för initiativet, att användas i introduktionssyfte.
  2. En screencapture med genomgång av de tre transaktionsmodellerna
  3. En ”behind the scenes” med utrustningen jag använde.

Jag kommer att behöva komplettera beskrivning av verktyg och metod eftersom jag hade en hel del tekniskt strul. Minnet tog slut i min IPhone två gånger, mikrofonen funkade inte med quicktime.

Och så glömde jag trycka på ”on-knappen” när jag spelade in video #3 ovan…;). Och sedan tog minnet slut.

Min fru varnade mig för att saker tar längre tid än jag tror. Jag hävdar envist att det bara är en rutinfråga :). Vi får se om jag kan effektivisera min ”privata hemmastudio” lite mer…

Jag återkommer med video behind the scenes från första experimentet.

Ett resultat just nu är dock att trafiken till vår sajt fyrdubblats de senaste dagarna. Från låga nivåer eftersom vi pratar ganska fokuserat till våra följare. Men ändå…

Snart ska jag skapa en separat maillista till de som vill följa initiativet och koppla landningssidor till den. Och jag håller på att mobilisera en del ”partners” som jag gillar och som är duktiga. Hoppas att de ska följa processen och kunna ge tips och inspel. Och så håller jag på att ordna intervjuoffer från en hel del intressanta personer som verkligen ”gör det” när det gäller digital försäljning. Mer om detta kommer…

Tillägg:

Har nu bytt verktyg för videoredigering. Jag har använt Quicktime hittills. Men det blev problem med mikrofonen (därav det dåliga ljudet i posten dag #1). Jag kunde inte använda vare sig min Blue Yeti eller mina ”spelhörlurar” med mikrofon. Har nu installerat Screenflow som Lotta alltid använder för videomix.

 

2016-05-26: Dag 2 – Hur ofta ska jag posta på vår blogg

Idag blev det tight med att producera content.

Jag fick dock fyra väldigt bra uppslag på content som blir fyra kommande bloggposter:

  1. Intervju med Casimir Artman på Sogeti om hur de organiserar arbetet med att posta en video per vecka i sin youtubekanal.
  2. Grundmodellen för ”transaktionsmodell #3” anpassad för konsult och kunskapsföretag. Där jag avslöjar den hetaste digitala kanalen för kunskapsföretag…
  3. En annan post med en hemlighet som jag ser att de flesta bolag i sverige faktiskt inte har koll på… Spännande eller hur!

Men jag filmade en post angående en fråga jag fick. Om hur ofta man bör posta på sin blogg. Den finns nu på bloggen under ”Dag 2”

Här är några reflektioner från idag.

Rättelser:

  1. Casimir Artman med kollegor kör en youtubekanal, inte en blogg.
  2. Deras kanal heter Architecture Corner inget annat: https://www.youtube.com/channel/UC7kV_aJzLaqUDpZs02LIOTA

 

 

2016-05-27: Dag 3 – Den digitala grundmodellen + utrustning

Dag 3 av mitt experiment. Fick en del nya idéer för content. Idag har jag beskrivit den digital ”grundmodellen” med en del komponenter som jag anser att de flesta missar.

Jag spelade också in videon från dag 1 som misslyckades. Om vilken utrustning jag använder för att spela in videos.

2016-05-28: Dag 4 – Kraven på ”fin” marknadsföring ett hinder

Lördag och Dag 4 i mitt experiment. Idag fick jag inse mina begränsningar. Jag lyckades inte få till en postning idag utan får göra två stycken dag 5 istället….

Några reflektioner och lärdomar just nu:

  • Rutinerna är viktiga. The devil is in the details.
  • Rutiner = vanor och beteenden. Det tar några gånger att få till effektiva rutiner.
  • Det är befriande och kul att ”bara köra”! Som någon kommenterade; om du bara har en kort tid på dig att få ur dig något tvingar du dig själv till att bli konkret fort.
  • Psykologiska faktorer påverkar. Det finns ett begrepp som kallas ”curse of knowledge” som innebär att när du kan ett område tycker du att det är lätt och självklart. Effekten av det är a) det är svårt att förstå vad som är svårt för nybörjare, b) det finns tvivel på att informationen är värdefull för någon annan. Många experter vi träffar har en känsla av att de måste förmedla svåra, nya saker som är best practice. När läsaren eller följaren ofta vill ha det enkla. HAr själv drabbats av en släng av det men vet att det bara är hjärnspöken 🙂

2016-05-29: Dag 5 – Kom ikapp!

Idag har jag kommit ikapp och postat två bloggposter. En om ”fin” marknadsföring och en om content. Den senare blev en kort översikt för att få till. Jag får djupdyka och utveckla mer framåt.

2016-05-31: Dag 6-7 – ”Missing link” och 14 content-marketing-fällor

Dag 6: Det finns ett stort område kring organisation som jag vill utveckla. Utmaningen är att stycka upp content i delar. Detta kan man göra på flera sätt. Dels i en sekvens och välja ut delar som är extra intressanta. Eller så kör man bara… och skriver om olika delar fritt utfrån frågor, respons etc. Det är den varianten jag kör just nu. Skrev en kortare post (ja den blev inte så kort..) om roller i det digitala flödet. Jag har ju min ”million dollar slide” (ni som gått bootcamp eller gjort roadmap vet vilken…:) som jag tänkte gå igenom. Men ska göra det via video tänkte jag. Nu har jag fokuserat på att få ut textposter av olika skäl.

Kul utveckling blev att det dök upp en fråga på linkedin om just organisation. Jag blev rekommenderad av en person och kunde direkt skicka vidare länken till bloggposten från igår.

Dag 7: 14 fällor. Här återanvände jag en skiss på en bloggpost som jag redan hade. Att skriva content smart handlar om att bygga upp en ”bank” av core content som går att versionera och utveckla löpande. Själv loggar jag idéer och tankar både i Evernote och i Scrivener. Evernote är mer av idébank där jag klipper ut artiklar, skickar in bloggposter (via en plugin till Firefox som heter ”clearly”, som integrerar till evernote och gör att man enkelt kan klippa ut bloggposter i bra format in i mappar i evernote). Scrivener är för författare vad powerpoint är för konsulter. Ett grymt bra program för att bearbeta längre texter i stycken som kan flyttas, brytas isär och sättas ihop. Rekommenderas för de som vill skriva mycket. I Scrivener har vi en struktur för olika ämnen och teman i vårt core content.

Hela strukturen kring content är ett kapitel för sig som jag planerar utvckla också.

Jag har just nu lite olika huvudspår eller teman att utveckla:

  1. Organisation och roller
  2. Content
  3. INtervjuer med intressanta personer. Har en lista med personer jag vill intervjua. Främst är det personer som kört processerna och gjort jobbet själva.

En summering så lång resultatmässigt är att vi fått en rätt dramatisk ökning i sidvisningar på vår sajt. Vi har ju normalt bara en handfull personer på sajten när vi inte har någon speciell aktivitet. Men nu har vi toppat på drygt 100 besökare per dag några dagar av experimentet.

Första toppen var lanseringen av experimentet inklusive utskick till vår lista av följare. Andra toppen är exklusive vår lista men en dramatisk ökning av aktivitet på linkedin och facebook från min sida.

 

 

Voila_Capture 2016-05-31_10-38-03_em